Butlletí de titulars per correu electrònic Enviar
Dilluns 21.05.2012 | 13:21

Racisme i esquerres

T'agrada aquest article? 
20.10.2010

Fa uns dies la conservadora alemanya Angela Merkel deixava anar, al pur estil García Albiol: "A principios de los años sesenta nuestro país convocaba a los trabajadores extranjeros para venir a trabajar a Alemania y ahora viven en nuestro país (...). Dijimos: 'No se van a quedar, en algún momento se irán'. Pero esto no es así” en una entrevista a EL PAÍS. Tot i que no ens hi tenia massa acostumats, no m’acaba de sorprendre, la dreta europea està fent un gir per intentar capitalitzar l’augment de l’extrema dreta i xenòfoba. L’estat espanyol i Catalunya no en són una excepció.

Aquí hem retrocedit amb pocs anys el que havíem construït des de la fi del franquisme amb un paper clau d’ONGs com SOS racisme. Ja fa temps que el PP domina l’argumentari a la perfecció i CiU fa uns anys, davant l’aparició d’Anglada (PXC) ja va incorporar a les anteriors eleccions propostes com un carnet per punts per immigrants. El que em preocupa és que les esquerres a Catalunya no han reaccionat com ho han fet a Europa, allà alerten i fan pedagogia de la demagògia i desmunten els tòpics que alimenten discursos racistes.

Em sobren exemples. L’ajuntament de Vic on tant ERC com PSC recolzen la proposta il·legal de CiU de no empadronar i denunciar immigrants sense papers. El preocupant i innecessari debat sobre la prohibició del ‘burka’ que ha planat per molts ajuntaments de Catalunya com Barcelona, on Hereu unilateralment apuntava la ciutat a la llista de la vergonya amb un decret que no respon a problemàtiques existents i que ha dinamitat en gran part política d’inclusió social feta fins al moment a la ciutat.

Alguns em poden dir que la política local no reflecteix la línia d’un partit. Jo crec que ho hauria de fer. Poden dir que a nivell nacional, les esquerres tenen posicions més responsables. Torno a EL PAIS, Joan Puigcercós a la secció impresa de Catalunya deia: "Ayer la cancillera alemana hacía las mismas reflexiones sobre la cultura y la lengua alemana que podemos hacer desde Cataluña".

Sé que demanar a la dreta que no jugui amb temes tant delicats és fer un brindis al sol, però precisament per això, l’esquerra ha de fer pedagogia, ha de denunciar arguments falsos que porten a raonaments xenòfobs i ara per ara, trobo a faltar que ERC i PSC es posicionin de manera clara al respecte.

I no només els partits. Animo a tothom a fer un cop d’ull i adherir-se a la crida d’unitat contra el feixisme i el rascisme, aturem Plataforma per Catalunya.

Bloc de Joan Vallvé

 

 

 

Enllaç permanent:
Enllaços recomanats:

Comenten

Maria (Maresme) - 29/10/2010 - 11:05 h
#9
El fet de la immigració il.legal és un problema tant de dretes com d'esquerres. La qüestió és que s'han deixat entrar de forma massiva i sense control a qüantitat d'immigrants i ara n' és un problema.. Jo sóc d'esquerres però amb el temps i les males experiències viscudes m'he tornat crítica entorn del fet immigrant. S'ha d'exercir una mena de control, si no els pobles acabariem sucumbint. Hem de preservar el nostre poble, les nostres costums, la nostra llengua i la possibilitat de treballar dignament. Ja està comprobat que molts pocs dels nous vinguts s'adapten a la nostra cultura... per tant alguna mesura s'ha de pendre... no li sembla ???
David (Cambrils) - 26/10/2010 - 19:19 h
#8
Vallvé, el seu problema és el mateix de l'esquerra. El problema de l'esquerra és que està desorientada i té por de ser acusada de racista (per altres d'esquerres) si critiquen el fonamentalisme islàmic. Jo sóc d'esquerres i vull una societat laica sense burques, no vull clergues (de cap religió) pressionant als ciutadans, i vull que les persones que venen a Catalunya s'integrin, vosté no? Veu bé que els nouvinguts no s'integrin i prohibeixin els seus fills relacionar-se (jugar,...) amb nens catalans? Jo no. Prou d'hipocresies en nom de la multiculturalitat. Les coses pel seu nom.
Maria (Sant Pol de Mar) - 26/10/2010 - 11:40 h
#7
"L?ajuntament de Vic on tant ERC com PSC recolzen la proposta il·legal de CiU de no empadronar i denunciar immigrants sense papers"???? però a veure, senyor Vallvé, vostè ha tingut la decència de llegir-se la LLEI D'ESTRANGERIA??? és aquesta la que no s'està aplicant, la que, al no aplicar-se permet que restin en el nostre territori tots els immigrants que delinqueixen de manera multireincident...Il·legal diu?? no empadronar els il·legals és totalment legal, és més, és el que diu la llei que s'hauria de fer....
Marc (Barcelona) - 22/10/2010 - 21:17 h
#6
L'esquerra només té un problema, que no existeix. En un sistema ultraliberal una mica socialdemocrata der d'esquerres vol dir dir les coses amb paraules boniques i utilitzant retòriques gastades. La immigració ha creat problemàtiques (problemes com dirien els que no son d'esquerres). I si jo em sentia estrany a casa meva quan a l'escola era l'únic nen que parlava català (el catalufo), que no em diguin que no és un problema! No es tracta de fer camps de concentració però tampoc de deixar que les mafies s'instaurin a caseta, perquè som tant guays que comq ue son de fora no poden ser dolents.
oanauc@gmail.com (barcelona) - 22/10/2010 - 13:40 h
#5
Joan (cuidado amb la xapa, je je), És veritat que la immigració és un aspecte important a tenir en compte en les polítiques socials perquè poden arrossegar molts comportaments inadecuats. També és veritat que hi ha d'haver línies vermelles, posem per cas, perseguir l'ablació, el sexisme, i fins i tot en temes lingüístics em sembla raonable en general, en això s'ha d'educar al nouvingut, cal fer un esforç. Aquest esforç és vàlid i jo ho veig en els meus pares, que van venir de fora de Catalunya i no s'assemblen en res als germans seus que es van quedar al poble. Però no et creguis, ni de lluny que els d'aqui no tenen actituds cent per cent sans. Aquí també es maltracta i s'assassina la parella. Alguns nens d'aqui també s'assassinen entre pandilles, etc... Respecte el tema televisiu, he estudiat alguns casos en profunditat i la imatge que ens dona la televisió magnifica els casos d'assassins estrangers (simplement dient que és estrangers), mentre que en la resta, simplement són assassins. A TV3 van deixar de donar noms perquè el CAC els va dir que, efectivament, distorsionen la realitat. És cert que els percentatges són majors en casos estrangers, però no és un problema d'estrangeria, sinó de pobresa (fixa't en l'augment de casos per efecte de la crisi) i sobretot d'educació. També podríem fer l'extrapolació que l'espanya cañí és més masclista i té majors percentatges de violència de gènere, però no seria ètic, perquè és un problema de tota la societat i la cultura que comparteix, no només dels espanyols, o dels garrulos, etc... Et podria dir que la solució passa per major redistribució de renda i d'oportunitats, i per major educació informal (menys estereotips a la televisió, menys acudits masclistes, menys patriarcat, etc...), igual que hem de fer un esforç amb els nens perquè pugin bé també hem de fer un esforç amb els que venen i els que cal reeducar constantment (i en aquest grup estem tots). Com et deia, la gent de l'edat dels meus pares és molt diferent si s'ha quedat a la resta d'espanya o si ha emigrat a Catalunya, perquè aquí hi ha una millor educació (formal i, sobretot, informal), tot i que alguns no canvien ni emigrant, és clar... Per la meva feina de recerca, he hagut de contrastar diferents estudis i diferents maneres de veure les coses. En altres països no tenen aquesta visió distorsionada (per exemple, en estudis comparats la relació és més amb la pobresa que la procedència). I una altra cosa, de vegades admirem societats que tenen forats negres. Com la japonesa, els robots són més xulos, però l'índex de suicidis és brutal i el de maltractament supera el 60%... I això de questionar en Joan Vallvé per la llengua, per favor, és un artistasso que no ha canviat de llengua per diners, ha fet una carrera modesta perquè ha volgut mantenir la identitat. Aquesta acusació és paranoica
Joan ((Barcelona)) - 22/10/2010 - 00:13 h
#4
En acord i en dasacord amb tu, m'explicaré. Estic d'acord amb: - L'esquerra no parla d'Immigració i ho hauria de fer perquè és un tema que preocupa a la gent, qui digui que no, menteix. - La dreta omple aquest silenci amb resultats visibles. En dascord: - La immigració no s'ha adaptat a Catalunya (és un conegut i reconegut sistema de colonització, pregunta-li a Jaume primer al País Valencià, o a Aznar) ni té intenció de fer-ho. Ells diuen que "cuando decidí venir a Barcelona yo quería venir a España, porqué tengo que hablar catalán?" (de primera mà ho he sentit durant el temps de treballar de cambrer) - Aquesta no integració porta a que se segueixin costums de fora, alguns anti-democràtics i vexatius per a la societat acollidora. (maltractament de dones, elevadíssim el número d'assassinats de dones per crims passionals a mans d'extrangers, tant que a TV3 fa temps van deixar de donar el nom i la procedència dels assassins; formació de bandes llatines, cas Ronny; menyspreu per la llengua pròpia d'on viuen, el català; creació d'escoles pròpies, centres propis i exclusiud segons la procedència... La llista és infinita, n'ha de parlar l'esquerra d'això? és clar que si, ha d'aportar les seves solucions davant l'evident problema i la creixent preocupació social? sens dubte. Com? no ho sé, perquè el discurs sonant és el de "tothom és bò" i és evident que no tot és bò ni acceptable. A tall d'exemple, avui he vist al raval dos nikabs i una dona completament tapada, és acceptabe aquesta actitut? jo crec que no.
Marta (sant boi) - 21/10/2010 - 19:04 h
#3
Perdona Domènec però citar un diari en la llengua que ha estat escrit no crec que en cap moment sigui discriminar el Català, sinó fer una cita i prou... I defendre el Català en cap moment hauria d'estar rivalitzat amb promoure la integració, de fet hauria de ser tot el contrari. Molt bon article!
oanauc@gmail.com (barcelona) - 21/10/2010 - 17:24 h
#2
Plenament d'acord amb tu. De fet, l'altre dia la consellera Tura s'apuntava al discurs buit del "no hem aconseguit la integració". La llàstima és que, en comptes d'emmirallar-se en els moviments socials, el discurs dels quals és una amalgama entre gent del carrer i gent d'universitat (més que interessant, per cert), els partits d'esquerres han tractar de copar el "centre" ideològic, amb el resultat que ni donaven satisfacció al vot "centrista" que, en el fons, és més de dretes del que es pensaven, ni obviament al vot d'esquerres, que ja s'està retirant. Segurament, el que és realment important és que la societat vagi per endavant i amb articles com aquest teu, veig que estem fent passes en aquesta direcció. Felicitats. Sempre m'han agradat els teus treballs musicals, però acabes de demostrar que ets una persona responsable i amant del seny en el conjunt. Gràcies!
Domènec (Granollers de Rocacorba) - 21/10/2010 - 00:32 h
#1
Doncs jo, què vols que et digui, trobo al·lucinant que ens animis a afegir-nos a la "unitat contra el feixisme i el rascisme, aturem Plataforma per Catalunya" mentre ens fas publicitat d'una ONG com sosracisme amb un llarguíssim historial de defensa de les discriminacions... sempre que les víctimes no siguin Catalanes! O fins i tot en casos de persones integrades, com les vingudes de llatinoamèrica que han estat discriminades per parlar Català... encara estem esperant l'actuació d'aquesta ong... I les declaracions de l'Angela Merkel... quin nivell la dona, sap parlar fins i tot en castellà! Qh, què, no? A veure si serà una traducció del que ella ha dit!?! Per què ho escrius tu també en castellà, no pots traduir-ho com han fet ells? Què passa, és que el Català no es prou digne com per transcriure les paraules dels dirigents europeus??? Ja em perdonaràs, però no em cap al cap que facis una campanya contra el feixisme i el racisme al mateix temps que menysprees el Català envers la llengua dels que porten cinc segles perseguint la nostra i a nosaltres només pel fet de ser diferents, i fas publicitat d'organitzacions que hi col·laboren. Quina serà la propera campanya? El bilingüisme de ciudadanos??? :(


Comentaris

El seu nom*
Població*
El seu comentari*
Codi*
Resultat operació: 6 + 8
Quan hagi enviat el seu comentari, serà publicat si compleix les nostres condicions. Moltes gràcies

Més llegides
Més comentada

Generalitat de Catalunya Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació Secretaria de Mitjans de Comunicació